penyakit Tangan, kaki dan mulut menyerang? - Cerita Ita                                                             penyakit Tangan, kaki dan mulut menyerang? Langkau ke kandungan utama

penyakit Tangan, kaki dan mulut menyerang?

salam semua,

jumaat lepas aku kena 'dicutikan' secara paksa oleh doktor...  begini ceritanya... al kisah khamis lepas shah ambik anak2 balik dari taska terus ke tempat kerja aku... masa ambik anak2 tu baru la ada pengasuh dia yang bagi tau sebelum ni ada anak yang dihantar ke taska disyakki terkena penyakit tangan, kaki dan mulut tapi katanya tak ada tindakan diambil... dan budak tu terus dihantar ke taska... aku takde maklumat lanjut pasal budak ni sebab yang terima maklumat ni shah....

errr kalau orang lelaki dapat maklumat memang tak suka tanya lanjut kan? ke shah sorang je yang selalu macam tu? selalu camtu tau.. kalau ada sedara masuk hospital dia tak tanya pun apa masalah atau bila masuk kalau orang yang bagitau tu tak cerita lanjut... payah pulak kena telefon sekali lagi bertanya... ke memang sifat lelaki camtu ek?

sambung kisah anak balik ye... lepas tu kami yang memang perasan ada cam ruam2 timbul kat tengkok dan badan abg ngah mula rasa risau... ada jugak yang timbul kat tapak kaki dan tangan dia... bila kami nak sentuh dia tak bagi... ruam tu timbul macam tanda2 campak la...

ni gambar yang aku ambik...










tapi kat sekitar mulut dia takde la pulak...

petang tu kami nak bawak dia ke klinik tapi tak sempat jadi lepas maghrib kami pun bawak dia ke klinik Al Amin kat masjid untuk check semula... doktor pelik jugak sebab baru je bawak dia semalam tengahari... tapi bila kami tunjuk semua tanda kat tangan dan kaki tu doktor terus syak kena penyakit tangan, kaki dan mulut tu... kami pun cuak semacam gak... memang sebelum ni dia demam panas kan... lepas tu dah ok sakit dalam mulut pulak.... pastu timbul pulak tanda2 kat kaki tangan ni...

pastu doktor tanya taska mana kami hantar... last2 doktor suruh aku cuti supaya takde orang kena jangkitan pulak...aku bagitau la yang aku memang tak leh nak cuti... shah lagilah pulak... last2 doktor tu kata dia leh bagi mc pada aku supaya aku tetap boleh cuti hari jumaat tu... dan akhirnya aku ambik jugak mc tu...doktor bagi ubat sapu untuk sapu kat badan abg ngah...

cuma masa nak balik kampung hari tu hati macam berbelah bagi je... ye la .. kat rumah mak aku berkumpul sepupu2 abg ngah yang kecik2 lagi... ada 2 orang yang lebih muda dari dia... aku risau jangkit kat diorang je...last2 aku telefon mak aku tanya pendapat orang tua... mak aku kata tak pe balik aje... insyallah tak akan jadi apa2...

jumaat lepas la baru abg ngah boleh menyusu... aku cuba bagi botol susu pagi tu... tapi aku kurangkan ke 6 auns je susu dia.. tapi alhamdulillah dia minum abis... susu pertama dia minum sejak hari selasa lepas... 2 jam lepas tu aku bagi lagi 6 auns lagi... pun abis... lega hati aku tak tau nak luahkan macamana... dia pun dah boleh senyum dan aktif semula...

hari ni sebelum aku hantar ke taska dia kena batuk2 pulak... kami tinggalkan ubat batuk  kat taska... tanda ruam kat badan dia dah semakin kering dan dah jadi kuping2 dah...gatal pun dah hilang...
semoga abg ngah terus sihat....amin...

p/s korang yang nak tau pasal penyakit ni leh tengok kat SINI..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat