Juadah @ Menu Popular Rumah Terbuka - Cerita Ita                                                             Juadah @ Menu Popular Rumah Terbuka Langkau ke kandungan utama

Juadah @ Menu Popular Rumah Terbuka

assalamualaikum semua,

dah masuk 6 Syawal tapi masih lagi tak putus dengan undangan rumah terbuka kan?

rumah kami tahun 2013 ni tak dapat lagi nak adakan jamuan rumah terbuka untuk Aidilfitri..sebabnya 2 minggu pertama dah memang takde kat rumah dan 2 minggu terakhir dah sibuk bekerja semula..tapi walau kami tak buat rumah terbuka pun bagi sesiapa yang terasa nak sudi nak berkunjung..jemputlah datang ye...tetamu sentiasa diundang..cuma kalau nak datang eloklah beritahu lebih awal..boleh la disediakan dulu apa yang patut...

ok meh kita cerita pasal menu yang selalu orang pilih dan tetamu habiskan licin pada majlis rumah terbuka... antaranya...

1. Sate... haaa..yang ni memang popular...sedap ke tak sedap ke tetap habis dulu kan?

satay sambal kacang

2. Lemang ... yang ni bergantung jugak akan habis ke tidak...biasanya bergantung pada lauk yang dihidang sekali bersama lemang.. macam lauk hidangan kegemaran PM kita..rendang

rendang

juadah raya


3. Ketupat ..yang ni popular dimana-mana pun rasanya..tapi sekarang banyak dah dimudahkan dengan adanya ketupat segera..ini menu fleksibel sebab boleh dipadankan dengan lauk yang pelbagai sebagai contoh kari, rendang, kuah kacang, masak lodeh dan sup..



4. Ketupat palas... ketupat pulut ni sedap kalau dihidangkan sebagai menu rumah terbuka.. kalau dimakan macam tu saja pun dah sedap...

5. Rendang .. yang ini lauk popular yang dihidangkan tapi berbeza mengikut kawasan.. yang pentingnya walau ada setiap hati tapi menu yang tetap wajib ada bila sebut pasal raya..

rendang daging

6. Kari ..tak kira la yang dihidang tu kari ayam ataupun daging tapi menu ni merupakan menu pelengkap pada hidangan hari raya


7. Masak lodeh ....yang ni kalau kat sebelah johor memang menu wajib..dan selalu dimakan dengan lontong...ada sesetengah dihidangkan dengan sambal kacang..tapi kalau aku lagi best kalau ada sambal udang...fuhhh...

8. Kuah kacang atau sambal kacang ...biasa orang hidangkan untuk makan dengan sate dan juga ketupat... ada jugak yang suka makan dicampur dengan rendang...sedap jugak..

9. Nasi dagang ... yang ini menu popular di pantai timur..

10. Nasi minyak ...lagi sekali menu popular di pantai timur...

ada banyak lagi menu yang sesuai untuk jamuan rumah terbuka sebenarnya...tapi dah tak tertulis dah rasanya... betapa menunjukkan yang negara kita begitu mewah dengan pilihan makanan...semoga ia tak menjadikan kita lupa pada yang tiada ok... bukan bermakna tiada pada nyawa sahaja juga tiada pada harta benda dan tidak berkemampuan..semoga sumbangan dari ramadhan berterusan hingga selamanya...
p/s kami dalam perjalanan balik johor ni insyaAllah..kesian kami orang dah abis beraya baru nak balik beraya...doakan kami selamat pergi dan balik ye semua..

Ulasan

  1. Baru2 ni kat Melaka, ada sorang ADUN kawasan buat jamuan raya dengan menu lempeng. Lempeng kelapa, lempeng pisang, lempeng kosong. Cicah sambal, cicah kari..semua ada..hahahahhaha

    BalasPadam
  2. eh, menariklah komen Aziela ni...

    akak lom dapat makan soto lagi raya ni :-(

    BalasPadam
  3. aduhaiii..terliurrr seme...dh habis raya ni, lagi rasa mcm nakkkkk makan seme......tp kene berpada2 ...makan bila lapar je..kalau ikut nafsu, seme nk balun....



    BalasPadam
  4. Nyumm nyummm.. Rendang paling best.. :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen :) Link blog tidak dibenarkan sama sekali. Jika ada, komen anda akan dibuang atau ditandakan spam.

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat