F

iklan jap...

Selasa, 6 Ogos 2013

Resepi Kuih Tart Bunga Comel

Assalamualaikum semua,

nak buat entry pasal kuih raya dengan harapan feeling raya tu mari sama... entah kenapa aku rasa tahun ni macam tak terasa semangat nak beraya...

bukan sebab aku kena beraya di rumah mertua ye... kalau ikutkan dah bape kali pun beraya di rumah mertua... tak jadi masalah pun... mana-mana pun tetap ada kemeriahan syawal tu... walau di rumah mak sendiri ataupun di rumah mertua... sebab mak mertua aku tak pernah anggap aku ni menantu dia pun.. sama je layanan macam anak sendiri... malah kadang-kadang aku rasa macam lebih lagi dari anak sendiri...

cuma rasa sedikit terkilan mungkin sebab adik beradik shah belum tentu dapat berkumpul bersama semuanya... dan shah tentu lagi sedih... takpe la bang... kita cuba meriahkan rumah mak dengan keluarga kita dan adik beradik yang ada ok... tak mau sedih-sedih...


malam tadi aku punya projek adalah membuat kuih Tart bunga yang comel setelah stok tart yang terdahulunya aku buat tu dah licin...waaaa....

Resepi ni sebenarnya aku ambik dari buku Chef Hanieliza - Resepi kek dan biskut



Kuih tart bunga comel 


Resepi Tart Bunga Comel

Sumber - Buku resepi kek dan biskut Chef Hanieliza

Bahan-bahan
125 gram marjerin
125 gram butter/mentega
70 gram gula kastor
1 biji telur
300 gram tepung gandum
50 gram tepung jagung
50 gram tepung kastard
1 sudu teh esen vanilla
Jem nenas secukupnya (aku beli dah siap je kat kedai bahan bakery.. tinggal gentel-gentel je)

Cara-caranya
1. Pukul marjerin, butter dan gula sampai putih.
2. Masukkan telur dan pukul sebati.
3. Masukkan esen vanilla dan pukul lagi.
4. Masukkan semua tepung dan gaul sebati sedikit demi sedikit sampai menjadi doh yang boleh dicanai. Jika masih terlalu lembik boleh tambahkan sedikit tepung gandum lagi.. tapi jangan sampai adunan terlalu keras..
5. Canaikan adunan dengan menggunakan 2 lapis plastik. canai setebal 1/2 cm (aku buat lagi nipis sikit)
6. Terap mengikut bentuk bunga dan angkat letakkan di dalam mangkuk kertas yang kecil. Tekan sedikit di tengah untuk diletakkan inti.
7. Jem nenas dibulat-bulatkan sebesar manik dan diletakkan di tengah-tengah bunga.
8. Bakar selama 20-25 minit pada suhu 180 darjah celcius (bergantung pada oven masing-masing)

senang je kan? sesiapa yang takde kuih raya lagi dan bercadang nak buat tu boleh la cuba... memang sedap...

tapi aku lebih suka yang aku buat dulu... walaupun cetak dia kecik sikit tapi kelopak dia lagi banyak dan comel-comel.... meh tengok gambar dulu...




dialog ibu dan anak :

abg long : ummi... saya nak makan kuih raya yang ummi buatkan untuk saya tu boleh?
aku : eh... bila pulak ummi buat kuih untuk abg long?
abg long : ala... kuih raya yang ummi buat yang ke satu tu....
aku : oooo... kuih yang ummi buat mula-mula dulu ke?
abg long : aah la... kan kuih saya tu...
aku : ...... bukan kuih untuk atuk ke tu?....
abg long : bukan la! ummi buatkan untuk saya tu....

hehehe...alahai anak.....
pagi tadi je memasing dah bawak sebekas sorang ke sekolah.... abg ngah 12 ketul... abg long 20 ketul...adoihai.... mana tak licin balang kalau camni.....

malam ni plan nak tambah kuih raya lagi.... ada berani...????

p/s ada kawan tunjuk gambar berbuka puasa di padang MPK tadi... teringat masa kami pergi dulu...

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum....
    Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri. Semoga bergembira disamping keluarga tercinta. Maaf zahir & batin =)

    BalasPadam
  2. " SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR & BATIN "

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...