Kunjungan kami ke Road To Maha - Cerita Ita                                                             Kunjungan kami ke Road To Maha Langkau ke kandungan utama

Kunjungan kami ke Road To Maha

assalamualaikum semua,

aritu aku dah ceritakan pasal Road to Maha sebelum ni kan... ada sejarah dan kunjungan pertama sebelum ni... dan kali ni aku nak cerita pulak hasil kunjungan rasmi dengan anak-anak dan shah... haruslah akan ada lagi banyak gambar dan cerita nak cerita dengan korang kan....meh layan...



kami buat keputusan nak ke Road to Maha ni secara tiba-tiba sebenarnya... tiba-tiba sebab shah tiba-tiba je kata yang dia tak kerja hari Ahad baru ni... makanya otak aku ligat la cari idea mana boleh pergi dengan anak-anak... hahaha... nasib la ye bang.... dan cadangan aku adalah pameran Road to Maha Zon Timur yang sedang berlangsung masa tu... banyak benda menarik nak tunjuk dan nak bagi anak cuba...

jadi dengan semangatnya selepas kami hantar abg long ke kelas teakwando pagi tu kami bergegas ke Pasar Besar Kuantan... tujuan adalah nak cari lauk untuk keperluan seminggu dua ni... beli kat pasar lebih murah... semuanya la... udang, ikan, ketam... dan kadang-kadang boleh dapat ikan yang agak special dari tempat lain... lepas tu kami berkejar semula ambik abg long dari kelas... dan balik rumah hantar segala barang basah supaya tak busuk nanti....

dan dalam jam 10.30 pagi kami dah selamat gerak dari rumah... perjalanan kalau dari rumah kami ke Taman Agroteknologi MARDI, Cherating ni ambik masa dalam sejam perjalanan jugak... bergantung la korang nak ikut jalan apa... kalau ikut jalan pantai mau lebih lagi... kami ambik keputusan lalu bypass... dengan penuh harapan boleh sampai cepat....tapi....

tiba-tiba....shah elok la berbual dengan isteri dia yang terlebih ramah ni macam biasa kan... aku pun cerita la masa balik dari MARDI aritu aku ikut highway... itupun dari Jabor ke Kuantan je... kena la bayar tol dalam RM1.70... pastu boleh pulak shah salah faham terus ikut highway masa pergi... ambik... kami dok atas jalan je la...hahaha... kami keluar kat tol Cheneh... kena tol dalam RM3.40 kot... pastu patah balik gi Cherating... sudah... jadi keja pulak dah.... dan setelah melalui dugaan akhirnya kami sampai ke tapak pameran Road To Maha pada jam 12 lebih dah..... huhuhu...jauhnya Kuantan.... orang ikut pantai pun dah sampai dulu kot....

dan sampai je cubaan nak cari parking pulak... nah... senang je sebab MARDI tu besar gila rupanya... diorang dah sediakan tempat parking yang cantik dan elok...siap ada sediakan tram lagi dari situ... korang tengok je la muka anak-anak aku yang teruja dapat naik tram.... siap awal-awal memasing tanya bila nampak tau... ummi..boleh naik tak? ummi....kena bayar tak naik tu?....hahaha... soalan kedua tu wujud pasal selalu part kena bayar tentu ummi tak bagi... hahaha... bertabah la anak....

bersungguh abg ngah tunggu tram berhenti...

sibuk diorang berdua mintak duduk depan

adik cuak tapi suka...


dan mulalah penjelajahan kami... sampai memasing longlai dah balik tu tau.... semua bantai tidur je... hehehe... jom aku bawak tour apa yang diorang tengok....

luas kan kawasan dia?

memula sekali haruslah ummi dia bawak kat area tempat kerja ummi ni haaa... LAMAN VETERINAR....
dan anak-anak sibuk tak tentu arah nak pergi mana satu dulu... nak main arnab ke.... nak tengok lembu ke... nak naik kuda ke... atau nak naik rodeo.... haruslah jawapan dia rodeo dulu kan.... hahaha... ini aje yang diulang-ulang sampai taknak gerak tempat lain tau... aduhai anak....

masa ni muka abg ngah dah cuak dah

abg long dah bape kali naik dah ni


aku ada share video live diorang kat facebook masa naik ni.... tapi ada satu benda aku nak share... nampak hero kecik aku yang duduk belah depan tu? abg ngah.... dia menangis sibuk nak turun lepas ni ok... TAKUT.... hati tisu sangat abg ngah ni.... alahai nak... ummi pun rasa nak leleh bila awak datang peluk ummi tau....huhuhu....

ada satu perkara aku nak share masa kat sini.... aku jumpa keluarga angkat yang dah lama gila tak jumpa tau... last jumpa masa aku dah tunang dengan shah dulu... tahun 2005... dah hampir 11 tahun tak jumpa... tapi dengan anaknya ni memang lama gila... terima kasih Pak Ya dan anaknya Nurul sudi jumpa aku... terima kasih ye Pak Ya ingat ita lagi... Nurul pun terima kasih ye... nurul cantik sangat sekarang ni... rindu korang sebenarnya... masa jumpa tu tak tau nak gambarkan macamana... gembiranya rasa.... sebab tu tuju sini dulu dari tempat lain....

boleh tersama pulak dengan baju Pak Ya...


dan ini pulak aktiviti lain anak-anak masa kat sana.... aku pukalkan aje la ye... jenuh korang nak baca ni... diorang sibuk sauk ikan... tak dapat pun tapi abg ikan tu baik hati bagi free sorang 5 ekor... tapi hari ni semua dah SELAMAT..... 










ni ikan masa hari pertama



masa diorang datang ikan tinggal banyak ni je...






gembira betul dapat ikan

ada jugak gambar nak sibuk bergambar dengan lembu terlepek...ni lembu paling besar kat sini tau... 700kg berat dia tu...huhuhu....


elak tanduk tu sikit nak....



dan ada jugak abg long masuk kat tempat lebah tau...berani betul anak aku sorang ni.... dapat satu paket madu... abg ngah nak madu tu tapi suruh abg long masuk lagi dan dapatkan madu untuk dia...bijak tak? hahaha....









abg long dengan sarang lebah



UPIN dan IPIN


 paling penting anak-anak sangat gembira hari tu... diorang dapat jugak bergambar dengan maskot upin ipin kegemaran diorang... kali ni teruja betul anak-anak... alhamdulillah tercapai misi nak beriadah dan gembirakan anak-anak akhirnya.... jom balik!





p/s rasa macam teringin nak bawak diorang gi MAHA 2016 je nanti... tapi mesti nanti lagi lepak gila tu....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat