Jadual Imunisasi bagi Bayi di Malaysia - Cerita Ita                                                             Jadual Imunisasi bagi Bayi di Malaysia Langkau ke kandungan utama

Jadual Imunisasi bagi Bayi di Malaysia

assalamualaikum semua,

mesti pelik kan tetiba je aku melalut nak cerita pasal jadual imunisasi atau yang biasa kita panggil jadual vaksin untuk semua bayi yang lahir di Malaysia... sebenarnya sebab baru je lepas hantar adik hadi untuk vaksin terakhir untuk umur 24 bulan semalam... hehehe

kalau diikutkan semua bayi di Malaysia perlu menjalani vaksinasi untuk memberi perlindungan yang diperlukan oleh bayi sepanjang hayatnya dari penyakit cegahan vaksin... namun ada juga pihak yang tak mau mengambil suntikan vaksin sebagai pencegahan kerana sebab-sebab yang tak dapat dielakkan... dalam hal ni aku tak mau ulas panjang kerana semua orang berhak buat keputusan terbaik untuk anak mereka... 

macam hadi semalam.. haha  ~ sumber google


untuk aku sendiri, anak-anak aku memang aku hantar untuk mengikuti program imunisasi atau vaksinasi ni sejak lahir lagi... aku percaya dengan dengan kita berusaha memberi vaksin semoga Allah jauhkan penyakit yang tidak diingini... dan sejak dari abg long kecik sampai la kali terakhir semalam untuk adik hadi memang jadi ruti kami berulang untuk ke klinik berdekatan dengan rumah untuk ambik vaksin mengikut jadual... alhamdulillah anak kami tak tunjuk sebarang reaksi negatif terhadap vaksin setakat ni...  

sebelum ni masa abg long dan abg ngah kecik sampai la ke kakak husna... jadual vaksin agak sedikit berbeza... kami perlu hantar anak untuk 1 bulan, 2 bulan, 3 bulan, 5 bulan, 6 bulan, 1 tahun dan 1 tahun setengah.... tapi semalam kami dapat info lain bagi jadual vaksin yang baru... haa... benda ni yang aku nak kongsikan sebenarnya kat korang...


jadual imunisasi lama


kalau sebelum ni jadual imunisasi adalah macam jadual kat atas ni... jadual ni diteruskan sehinggalah bermula dari bulan Julai 2015 jadual mula bertukar pada yang bawah ni...

jadual vaksin malaysia
jadual imunisasi bayi malaysia baru
kalau korang perhatikan jadual ni nampak macam sama jadi aku cuba untuk tandakan yang mana satu yang telah ada perubahan... yang aku bulatkan dengan tanda love biru tu adalah dose tambahan dan ada pertukaran pada vaksin untuk umur 18 bulan yang dianjakkan ke umur 24 bulan...

* untuk Info 

Nota:
  • BCG adalah Basile Calmette-Guerin, Vaksin yang memberi perlindungan terhadap Tuberkulosis.
  • DTap adalah kombinasi Vaksin yang memberi perlindungan terhadap Difteria, Tetanus dan Pertusis.
  • DT adalah dos booster yang memberi perlindungan terhadap Difteria dan Tetanus.
  • Hib adalah Haemophilus Influenzae type B.
  • MMR adalah Measles (campak),Mumps (beguk) dan Rubella.
  • MR adalah dos booster yang memberi perlindungan terhadap Measles (campak) dan Rubella.
  • JE adalah Japanese Encephalitis. Vaksin ini hanya diberikan di Sarawak.
  • HPV adalah Human Papillomavirus. Vaksin ini hanya untuk remaja perempuan 13 tahun. Dos 2 diberikan dalam tempoh 6 bulan selepas Dos 1.

perubahan pada jadual baru



semoga dengan adanya jadual baru ni bagi manfaat pada semua ibu bapa di luar sana ok... semoga kita semua dapat menjaga anak-anak kita sebaiknya seperti yang diamanahkan... 




*info dari laman web Kementerian Kesihatan Malaysia

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu?

Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? assalamualaikum semua, baru - baru ni aku ada buat ujian personaliti.. sebabnya cuma nak tau samaada aku ni termasuk dalam golongan introvert atau extrovert.. mesti ada yang tertanya-tanya kenapa aku nak tau kan? sebenarnya sesaja je nak tau.. ianya lebih kepada penting untuk aku sesuaikan diri dalam apa jua keadaan bila aku dah tau aku ni kategori mana.. dan hasil ujian mendapati aku adalah golongan Ambivert.. Aku golongan Ambivert, apa ambivert tu? Maksud Introvert dan Extrovert apa dia ambivert tu kan? kalau orang yang tak biasa dengan istilah introvert atau extrovert mesti nak tau apa maksudnya kesemua perkataan ni kan? kalau nak tau introvert ni sebenarnya lebih kepada golongan yang suka menyendiri dan tak suka bercampur gaul dengan orang ramai.. mereka selalunya agak tak selesa bila berada dalam kelompok orang ramai atau majlis yang melibatkan orang ramai..mereka jugak orang yang suka berfikir secara mendalam tentang sesuat